[Apocalypse.cow] FW: Afspraken met VEKA

Bosman Mathias mathias.bosman op vlaanderen.be
Do Feb 29 08:19:59 CET 2024

ter info;
(Samir is Administrateur Generaal bij VEKA)

Mathias Bosman

From: Van Gulck Tom <tom.vangulck op vlaanderen.be>
Date: Thursday, 29 February 2024 at 08:09
To: Louenchi Samir <samir.louenchi op vlaanderen.be>
Subject: Afspraken met VEKA

Samir,

Nogmaals bedankt voor het constructieve en oplossingsgerichte overleg van gisteren. Onder het moto goede afspraken maken goede vrienden, heb ik onderstaand neergeschreven wat we gisteren beslist hebben, zoals ik dat begrepen heb. Ik heb me beperkt tot de afspraken die betrekking hebben op de interactie dOMG-VEKA. De afspraken die ter sprake kwamen m.b.t. de VEKA interne werking, laat ik buiten beschouwing. Moest ik toch zaken mis begrepen hebben dan hoor ik dat graag. Het lijkt me aangewezen om in september een kort opvolgoverleg in te plannen. Dit laatste lijkt me het best uit te gaan van uw secretariaat, waarvoor dank alvast.

ejr/ets-loket: de 2024 campagne ondersteunen we nog vanuit het departement. Einde is voorzien rond juli 2024. Op vraag van VEKA houden we de toepassing beschikbaar voor het geval dat de nieuwe oplossing niet klaar is tegen 2025 (als een soort risicoverzekering). De doelstelling en het engagement is wel om van de lopende campagne de laatste campagne te maken die nog ondersteund wordt met de huidige oplossing en door het departement. Thomas verzekert de nodige communicatie richting departement m.b.t. uitfasering.

Airco-toepassing: Binnen VEKA is men bezig om te bekijken hoe dit over te nemen. Het scenario is nog niet duidelijk. Bij Domg is de inspanning beperkt om de toepassing draaiende te houden. Snel beslissen en daarmee DXC rijk maken is niet wat we willen. Maak een goede inhoudelijk gedreven keuze voor enerzijds een nieuwe implementatie dan wel overname van de bestaande oplossing die duurzaam omkaderd kan worden. Aangaande deze toepassing maakt een jaar of een half jaar langer hosten, geen verschil voor ons. Het Departement omgeving doet aan deze toepassing geen onderhoud of functionele wijzigingen meer. We leveren dus geen ontwikkelinspanning. Ten laatste einde 2025 is de toepassing uitgefaseerd bij het departement omgeving.

Premie voor thuisbatterij: VEKA geeft aan of de data uit dit jira project moeten overgedragen worden dan wel of we de data mogen vernietigen. Einde maart weten we wat we moeten doen. Bram gaat achter deze info aan en zal ons laten weten wat er dient te gebeuren.

IMJV: In kader van het op het MC besproken project om de IEPR en RIE door te vertalen naar een vernieuwde werking binnen ons beleidsdomein, wordt beslist of de rapporteringsverplichtingen richting VEKA binnen dit nieuwe oplossingslandschap gerealiseerd zullen worden dan wel dat dit binnen VEKA gerealiseerd wordt. Sowieso moeten de oplossing werken (welke keuze we ook maken) op het moment dat IMJV uitgefaseerd wordt. In principe is dat in 2026 of 2027. Tegen dan moeten we nl in regel zijn met de nieuwe richtlijn. De idee van 1 toegang om zicht te krijgen op alle rapporteringsverplichtingen, zonder dat zich dat vertaalt in 1 oplossing die alle rapporteringsverplichtingen afhandelt, is wel een idee dat resoneert in kader van geïntegreerde dienstverlening.

Woningpas & gebouwenpas: OP het moment van de herziening van de SO (in de loop van 2024) wordt besproken met het departement welke inspanning zij kunnen leveren om effectief de verantwoordelijkheid die formeel daar leegt meer op te nemen samen met VEKA. De herwerking van de SO is ook het moment waar alle aspecten m.b.t. de werking opnieuw besproken kunnen worden. Deze aspecten hebben betrekking op o.a. organisatie, dienstverlening, financiën, run, ….

Erkenningen: Werking zoals ze nu bestaat wordt behouden. Financiering die hiervoor nodig is komt uit erkenningenfonds. De lopende studie kan/zal aanleiding geven tot een nieuw kader, op dat moment kan ook de bestaande oplossing en dienstverlening opnieuw bekeken worden.

Groeten

Tom Van Gulck

CIO

DEPARTEMENT OMGEVING

Afdeling Strategie, Internationaal, Digitalisering en Organisatie (SIDO)

T 02 553 11 51,  M 0478 55 01 19

Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel

www.omgevingvlaanderen.be<http://www.omgevingvlaanderen.be/>

www.milieuinfo.be<http://www.milieuinfo.be/>