[Bredero_spocs] Bredero: release

Tom Van Gulck tom op milieuinfo.be
Za Mrt 10 11:23:38 CET 2018

Beste spocs,

cfr. onderstaande vragen

* Wat de releases betreft, zoals afgesproken (zie verslag laatste iteratieovearleg https://www.milieuinfo.be/confluence/display/BREDERO/07+Maa+2018+Iteratieoverleg <https://www.milieuinfo.be/confluence/display/BREDERO/07+Maa+2018+Iteratieoverleg>), volgen de releases naar oefen, de sprint-kalender. De sprints duren 3 weken. Na elke sprint wordt naar oefen gereleased wat dan afgewerkt is. Eens de business zegt dat die versie naar productie kan, wordt dat ingepland. Op het iteratieoverleg kan in functie van wat wel en niet gelukt is die sprint, de noodzaak voor het al of niet testen bijgesteld worden. De communicatie hierrond gebeurt tijdens het iteratie-overleg waar elke business partner geacht wordt aanwezig te zijn. Afwezigheid daar, betekent voor mij dat er geen vereisten zijn van die business partner. Het is ook daar dat testen tussen de verschillende businesspartners afgesproken worden.

* Uitzondering op de releases die de sprintsplanning volgen, zijn hotfixes. Deze zijn echter sowieso noodingrepen omdat de werking onmogelijk of zwaar verstoord is, die een uitzondering op de planning vereisen, waardoor hier owv de aard van de ingreep geen planing voor gemaakt kan worden.

* sprint-planning wordt ook tijdens iteratieoverleg gemaakt. Niet aanwezig zijn als businesspartner op de sprintplanning, betekent ook verzaken aan taken voor jou tijdens die sprint. Ik denk dat hiermee op de 2 vragen is ingegaan. Met name, mensen opnemen in de mailinglist en een duidelijk gecommuniceerde release-planning.

Ik zet ook nog eens de puntjes op de i voor wat betreft de betrokkenheid die we verwachten van de business-partners (via aanwezigheid spoc of vervanger die voor de businesspartner kan spreken, vandaar de bredero_spoc lijst nog eens in cc). Tijdens de laatste sprintplanning was nl enkel GOP vertegenwoordigd. De gehanteerde manier van werken geldt voor al onze projecten. Enkel op die manier hebben wij het gevoel dat we tot een gezamenlijk eigenaarschap van de toepassing komen. Iets wat o.i. noodzakelijk is om samen tot een goed resultaat te komen.

Groeten

Tom Van Gulck

DEPARTEMENT OMGEVING
Afdeling Data- en informatiebeheer en Digitale Maatschappij
T 02 553 11 51,  M 0478 55 01 19
Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel
www.omgevingvlaanderen.be <http://www.omgevingvlaanderen.be/>
www.milieuinfo.be <http://www.milieuinfo.be/>