[Phoenix] RO viewer - Mercator gebruik

De Blende Christophe christophe.deblende op vlaanderen.be
Wo Apr 19 22:05:17 CEST 2023

Dag Stijn,

om effe duidelijk te zijn, ik ben op zoek naar de endpoints van mercator voor vlan's 750 (ontikkel) / 752 (oefen) en 754 (productie) en niet vlan 757 want dat is van de DMZ.

Ik ben even zelf aan het zoeken geweest, maar er lijken dingen te ontbreken. Ik denk dat http://mercn-geoserver-publicatie-on.lb.cumuli.be:8080<http://mercn-geoserver-publicatie-on.lb.cumuli.be:8080/> wel ok is. Maar daar hebben we niet alle lagen als ik het goed heb. De productie copy gebeurt enkel naar http://mercn-geoserver-integratie-on.lb.cumuli.be:8080<http://mercn-geoserver-integratie-on.lb.cumuli.be:8080/>. Maar hier ontbreken de redirect urls voor keycloak denk ik.

Soit, ik denk echt dat jullie dit eens goed moeten documenteren. Ik heb dit al meermaals gevraagd. Want jullie opzet is echt niet eenvoudig. Jullie hebben uiteindelijk 5 omgevingen die je op 3 manieren kan benaderen (vanuit het internet, vanuit de cert proxies of rechtstreeks). Dan heb je het aspect van welke data kunnen we waar vinden ... Dit geeft wel heel wat uitzoekwerk om dan een url te vinden.

Mvg
Christophe

________________________________
Van: De Blende Christophe <christophe.deblende op vlaanderen.be>
Verzonden: vrijdag 14 april 2023 20:14
Aan: Goedertier Stijn <stijn.goedertier op vlaanderen.be>; van Eck Christel <christel.vaneck op vlaanderen.be>
CC: phoenix op list.omgeving.vlaanderen.be <phoenix op list.omgeving.vlaanderen.be>; Ooms Gijsbert <gijsbert.ooms op vlaanderen.be>
Onderwerp: Re: RO viewer - Mercator gebruik

Dag Stijn,

ik zal proberen om nog iets uit te werken. Het idee is om de topologie van heel de setup wat door te hebben. Voor RO-viewer zitten we namelijk met nogal een mix van requests

  *   een gebruiker die naar mercator.omgeving.vlaanderen.be gaat, op welke server komt die uiteindelijk
     *   welke CORS security zitten op de externe endpoints
     *   welke authenticatie mechanisme werkt vanuit de browser (certificaten denk ik dan)
  *   voor interne services (backend van ro viewer zelf), welke endpoint moeten we daar gebruiken zodat de security goed werkt
     *   werkt bvb Openam nog ? of is het alleen nog OAuth2
     *   ...

Het is gewoon dat we moeten weten hoe we ervoor kunnen zorgen dat we geen authenticatie errors meer krijgen in de RO-viewer en dat hangt vooral af welke weg we wanneer moeten afleggen (lees welke endpoints moeten we gebruiken). Het ziet er nu naar uit dat RO-viewer correct werkt voor publieke lagen, maar niet voor interne lagen.

Verder te bekijken, maar ik zal proberen iets uit te werken, tenzij jullie hier al documentatie rond hebben ?

Mvg
Christophe