[Bredero_spocs] herstart bredero

Tom Van Gulck tom op milieuinfo.be
Ma Mrt 12 18:25:55 CET 2018

Peter en andere spocs,

sorry voor het uitgebreide antwoord, maar ik wil liefst zo veel mogelijk aan alle betrokkenen duiding geven rond de stappen die we zetten zodat iedereen op de hoogte is.

De BREDERO server wordt reeds gemonitord op systeem niveau (zoals al onze servers CPU, RAM, DISK, NETWERK, ...). Daarom dat ik ook een waarschuwing kreeg rond dat geheugen gebruik dat de mist in ging deze middag en we herstart hebben voor we klachten binnen gekregen hebben. Indien gewenst kan ook jij of anderen, deze monitoring berichten krijgen (kunnen soms veel mails zijn). Je melding van een trager werkende toepassing van vorige week vrijdag, kan ook aan het niet optimale geheugengebruik gerelateerd zijn. Dat is op dit moment een veronderstelling die ik maak. Een herstart lost het probleem tijdelijk op.

Marcel ging (of heeft dat al gedaan) nog communiceren rond de herstart vanavond. Met die herstart brengen we ook de monitoring van de BREDERO toepassing (java monitoring) zelf in orde. Deze monitoring kan op basis van voortschrijdend inzicht bijgesteld worden, nar de specifieke noden van de toepassing.

Herstarten van de toepassing doen we als de zaak mis loopt. We doen dit niet structureel, want dat komt neer op symptoom bestrijding en dat doen we liever niet. We houden liever de vinger aan de pols en volgen het op en herstarten wanneer nodig. De ontwikkelploeg is reeds bezig met acties die verbetering moeten brengen mbt het geheugen verbruik (en vele andere issues). Dit is iets dat geleidelijk aan opgelost/verbeterd wordt (over verschillende iteraties heen), tot we op een aanvaardbaar niveau van kwaliteit zitten.

Groeten

Tom Van Gulck

DEPARTEMENT OMGEVING
Afdeling Data- en informatiebeheer en Digitale Maatschappij
T 02 553 11 51,  M 0478 55 01 19
Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel
www.omgevingvlaanderen.be <http://www.omgevingvlaanderen.be/>
www.milieuinfo.be <http://www.milieuinfo.be/>