[Codebusters] CS0093650 - Digitaal ondertekenen: event logging voor root cause analysis

Kleykens Sander sander.kleykens at vlaanderen.be
Wed Mar 13 14:11:28 CET 2024

Dag Mark,

Geen probleem, bedankt voor uw e-mail.
Ik denk dat ofwel de supplier niet goed doorheeft wat ik bedoel, ofwel dat ik niet goed doorheb wat zij bedoelen.

Als ze hashen op moment dat ze het originele document binnenkrijgen, en ze houden dit bij, dan kunnen we toch nadien nagaan dat wat wij gestuurd hebben en wat jullie aangekregen hebben hetzelfde is als wat er bij ons, ongetekend, opgemaakt werd. Als er dan iets misloopt bij de inhoud van het document, weet je dat het na dat punt is gebeurd. Dat kan nu niet, en da's toch de meerwaarde van het hashen?
Het is dan uiteraard niet de bedoeling dat ze de opgeslagen hash gaan vervangen door de hash van het ondertekende document, dat zou de waarde teniet doen. Het hele probleem is net dat het origineel document of een hash daarvan niet wordt bewaard. Dat lijkt me nochtans wel belangrijk, want wij kunnen nu beweren dat het document aan jullie kant werd aangepast en jullie kunnen dit niet weerleggen? Dus ik snap niet dat er wordt gezegd dat er geen meerwaarde is. Die is er wel, maar je mag de hash van het origineel uiteraard niet zomaar weggooien omdat het document ondertekend is.

Met vriendelijke groeten,

Sander Kleykens
IT-consultant

DEPARTEMENT OMGEVING
Afdeling Strategie, Internationaal, Digitalisering en Organisatie (SIDO)