[Phoenix] RO viewer - Mercator gebruik

Goedertier Stijn stijn.goedertier op vlaanderen.be
Wo Apr 12 13:51:24 CEST 2023

Dag Christophe,

De requests voor MercatorNet gaan via dit endpoint op de reverse proxy: (mercator.vonet.be bestaat al >2 jaar niet meer):
https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&version=1.3.0&request=GetCapabilities

via de load balancer naar de authentication proxies op dit endpoint:
http://mercn-certproxy-pr-757.lb.cumuli.be:8080/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?SERVICE=WMS&version=1.3.0&request=GetCapabilities

en via load balancer naar de geoservers op dit endpoint:
http://mercn-geoserver-publicatie-pr.lb.cumuli.be:8080/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?service=WFS&version=2.0.0&request=GetCapabilities

Voor al deze endpoints zijn varianten mogelijk afhankelijk van het service type (bv. /wfs, /wms, /wcs),  workspace (bv. /lu/ows), en laag (bv. /lu/lu_si_ct/wfs).

De authentication proxies ondersteunen

  1.  authenticatie via OIDC bearer token (voor Omgeving systeemgebruikers en QGIS fat client gebruikers); of
  2.  authenticatie via certificaat (voor niet-Omgeving systeemgebruikers); of
  3.  OpenAM authenticatie.

Dus in functie van jullie use cases:

  *   Vertrekkende van de Web browser voor publieke lagen: rechtstreeks op de mercator.vlaanderen.be endpoint is alleen mogelijk voor niet-beveiligde lagen.
  *   Via backend voor beveiligde lagen: Voor beveiligde lagen moet via de backend gewerkt worden met bearer token. De backend kan rechtstreeks op de GeoServers connecteren en dus de authentication proxies bypassen. De systeemgebruiker heeft het profiel MercatorGeoserverLezer nodig. Wat momenteel niet mogelijk is, is dat een Web gebruiker zich rechtstreeks authenticeert op GeoServer via OIDC; er wordt momenteel immers geen sessie info bijgehouden (Hazelcast session sharing staat momenteel uit); voor requests rechtstreeks op de services maakt GeoServer sowieso nooit een sessie aan (alleen op de Web interface).
  *   Vanuit de backend voor PDF-generatie: via bearer token. Hier kan je ook de authentication proxies bypassen en rechtstreeks op de GeoServer connecteren.

Hopelijk is dit voldoende duidelijk en haalbaar voor jullie op de services zo aan te spreken. Als je nog opmerkingen hebt kunnen we het beter face-to-face bepreken.

Met vriendelijke groet,
Stijn